Your browser (Internet Explorer 7 or lower) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.

X

Vrij Veilig campagne 2011

Back

Winnaar zilveren Effie 2012

Winnaar SAN Accent 2012 (Non-profit)

Nominatie SpinAward 2012 (Crossmedia)

    

 

Soa Aids Nederland

Omschrijving

Jongeren hebben vaak de intentie om condooms te gebruiken. Toch gaat het in de praktijk vaak mis. De goede wil is er, maar als het moment suprême daar is, wordt het gebruik van voorbehoedsmiddelen toch vaak ‘vergeten’…

Uitdaging

Hoe zorgen wij ervoor dat condoomgebruik door jongeren ter sprake wordt gebracht nog voordat de broek uitgaat. 

Concept

Het idee was om samen met de jongeren drie televisie- en radiocommercials te ontwikkelen waarvan ze zelf de scenario’s bepaalden. Op die manier werd het onderwerp ‘condoomgebruik’ ter sprake gebracht zonder dat het zo door hen werd ervaren.

Campagne

Op zes populaire niche-communities en via YouTube stelden wij jongeren vragen als ‘hoe begin je nu precies over condooms’ en ‘wat is de spannendste plek om seks te hebben’? Door antwoord te geven op deze en andere vragen ontwikkelden jongeren zelf het scenario voor de televisie- en radiocommercials. En beloofd was beloofd: alle content die de jongeren zelf aandroegen werd ook echt gebruikt in de commercials, met als hoogtepunt ‘ik ga niet zonder hoesje, in jouw poesje’.

Resultaten 

Kwalitatief
(bron: Trackingonderzoek RVD)
– Van 56% toen begint nu 74% van de jongeren zelf over condooms.
– Boodschapoverdracht percentage van 98% (Benchmark = 80%)

Kwantitatief
– 3.000.000 views op de advertorials op de ze niche-communities
– 61.000 stemmen op de polls
– 21.000 geschreven reacties
– 2.000.000 views op de campagnevideo’s

Free publicity
Hoesje Poesje in de Tweede kamer

Hoesje Poesje bij Man bijt hond