Your browser (Internet Explorer 7 or lower) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.

X

Vrij Veilig campagne – Tortelduifjes

Back

 

Eind oktober 2012 lanceerde Red Chocolate ism. Yune voor Soa Aids Nederland ‘Tortelduifjes’ op vier populaire jongerencommunities: Skoften.net, Girlscene.nl, Expreszo.nl en Puna.nl. In deze online spelshow  nemen vier jongeren en vier senioren het tegen elkaar op om te ontdekken wie er anno 2012 het meeste weten over liefde, relaties en seks. Doel is dat jongeren actief aan de slag gaan met het onderwerp veilig vrijen, want uit onderzoek blijkt dat dit rechtstreeks leidt tot meer en consistenter condoomgebruik.

Het is voor het eerst dat een jaarlijkse Vrij Veilig campagne zich volledig online afspeelt. Elke vrijdag konden jongeren een nieuwe Tortelduifjes-aflevering verwachten binnen hun eigen favoriete community. In de eerste week werd het thema ‘exen’ behandeld. Daarna volgden ‘daten’ en ‘seks’. Schoffies, modemeisjes, homo’s en afgevaardigden uit de urban scene spelen zelf de hoofdrol en representeren elk één specifiek platform. Kijkers kunnen zelf ook meespelen via de speciale Tortelduifjes-widget en achteraf hun antwoorden vergelijken met medespelers.

De Tortelduifjes spelshow is ontwikkeld om jongeren met elkaar in gesprek te brengen over het volhouden van condoomgebruik binnen een nieuwe relatie. Slechts 22% van de jongeren geeft namelijk aan het condoom binnen een nieuwe relatie minstens drie maanden vol te houden en zichzelf te laten testen, wat echter cruciaal is om 100% zeker te zijn dat je niets kunt oplopen.

Resultaten

Volgt spoedig